Els resultats de l’Estudi General de Mitjans marquen el final de la temporada radiofònica

La ràdio gaudeix de bona salut com a mitjà de comunicació social. A Catalunya, continua creixent el consum en català i al conjunt de l’Estat, l’audiència segueix pujant de manera suau, garantint la seva estabilitat a llarg termini.

La força comunicativa d’aquest suport resideix en la seva capacitat d’adaptació per la proximitat, l’agilitat, la participació dels oients i la quantitat d’oferta; fet que fragmenta les audiències però garanteix pluralitat de continguts. Les emissores generalistes –aquelles on impera la paraula i la diversitat de temàtiques tractades- es mantenen estables amb 11.907.000 oïdors diaris a Espanya. Malgrat això, la major part de les cadenes han perdut audiència en la segona onada d’aquest 2014, tret d’Onda Cero, Rac 1 i Catalunya Ràdio que han millorat els seus resultats respecte del darrer Estudi General de Mitjans (EGM).

Per entendre el creixement sostingut de la ràdio fent front a la popularitat d’internet, cal parar atenció en la ràdio musical. Després de les davallades provocades per l’aparició dels reproductors d’mp3 a principis de segle, l’aposta d’aquestes cadenes per acompanyar l’oient i oferir-li continguts d’entreteniment n’ha fet créixer el consum, de manera que més de 14,7 milions de persones escolten aquest tipus d’oferta radiofònica diàriament. Tot i la davallada d’audiència patida pels 40 Principals (-375.000), les radio-fórmules han crescut un 2,4%.

Els magazín matinals continuen sent els més escoltats i els que ocupen la franja estel·lar del mitjà, tot i que els EGM no sempre són determinants en la continuïtat dels programes. De fet, a la cadena Cope no han esperat a conèixer els últims resultats d’audiència, per anunciar la marxa d’Ernesto Sáenz de Buruaga al capdavant dels matins de l’emissora de la Conferència Episcopal. El lideratge continua en mans del programa Hoy por hoy creat l’any 1986 per Iñaki Gabilondo i presentat hores d’ara per Pepa Bueno i Gemma Nierga, que ara és de baixa. La segona posició està en mans de Carlos Herrera (Onda Cero) que es consolida en aquest lloc en un curs marcat per la novetat d’Alfredo Menéndez, qui acaba aquests dies la seva primera temporada a Ràdio Nacional d’Espanya. A Catalunya, el duel entre Jordi Basté i Mònica Terribas ha enfortit l’espai radiofònic en llengua catalana però no ha alterat el lideratge. Rac 1 continua sent l’emissora més escoltada i El Món té 69.000 oients més que El Matí.

A Espanya, el rànquing també segueix estable. La Cadena Ser continua liderant les principals franges amb 4.566.000 oients diaris, tot i la davallada de bona part dels seus programes insígnia. La segona posició l’ocupa Onda Cero amb 2,7 milions d’oients, una consolidació que s’explica, en part, per l’estabilitat de la seva programació i els pocs canvis patits a les darreres temporades. Els seus espais principals es mantenen en mans dels mateixos comunicadors: Carlos Herrera, Julia Otero, Carlos Alsina, Isabel Gemio, Javier Ares o Esther Eiros fa anys que acompanyen els oients al capdavant dels mateixos programes.

Aquestes són setmanes de rumors, reunions i canvis a la ràdio. Xavi Martínez deixa el projecte MegaStar FM i fitxa per 40 Principals, Manu Carreño abandona el Carrusel, Buruaga plega de la Cope i Ràdio 4 prepara un canvi radical a les principals franges. Encara queden, de bon segur, alguns titulars que llegir abans de començar la propera temporada.

Carles Lamelo
Professor de Comunicació Audiovisual
Universitat Abat Oliba CEU – Barcelona

Post relacionados

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *